Natuurlijke inname en aanmaak van vitamine K

 Je hebt er de afgelopen tijd misschien al over gelezen, een nieuwe ontdekking over welke rol vitamine K speelt bij het ziek worden van Corona.

Wil je nu graag extra letten op je eigen vitamine K inname, lees dan verder om te leren hoe je lichaam aan vitamine K komt, en in welke voedingsmiddelen je het kan vinden!

 

Wat doet vitamine K?

Vitamine K ken je waarschijnlijk vooral omdat hij bekend is om de grote rol die hij speelt bij het stollen van je bloed.

 

Hoe kan ik er extra op letten?

Deze vitamine wordt aangemaakt door de bacteriën in je darmen, en komt voor in verschillende voedingsmiddelen. Zoals je misschien weet heb je een grote hoeveelheid aan bacteriën in je lijf, waarvan een groot deel in je darmen huist. Deze bacteriën gebruiken overblijfselen van je gegeten voedsel om van te leven en zet hierbij een gedeelte om in vitaminen die je lichaam weer gebruikt om gezond te blijven. Eén hiervan is vitamine K. (Dit is ook de reden dat je baby’s de eerste weken extra vitamine K moet geven, omdat er in de darmen van pasgeboren baby’s nog te weinig bacteriën leven om dit te produceren.) 

Het is dus goed om voeding te nemen die goed is voor je microbioom (de verscheidenheid aan leven in je darmen). Denk hierbij aan vezels uit verse groente en fruit, noten, maar ook voeding die levende bacteriën bevat, zoals bijvoorbeeld zuurkool of andere gefermenteerde groente, yoghurt, kefir of Hüttenkäse.

Een gezond microbioom heeft nog veel meer voordelen voor je gezondheid, dus het is altijd verstandig om hiermee rekening te houden!

 

Vitamine K is ook te vinden in verschillende voedingsmiddelen, en dan vooral in de groene bladgroenten zoals spinazie en boerenkool, maar ook in plantaardige olie, kiemgroenten, groene thee, granen en fruit. 

Zorg ervoor dat je deze voedingsmiddelen niet dusdanig verhit of bewerkt waardoor de meeste gezondheidsvoordelen verdwijnen.

 

Wat kan ik nog meer doen?

Zoals met veel gezondheidsvoordelen, behaal je dit vooral door de combinatie van.

Varieer dus in wat je eet, zorg voor voedzaam eten en zo min mogelijk ‘lege’ voeding. Zit niet te lang achter elkaar stil, beweeg lekker, ga op tijd op bed, zorg voor je ontspanning en voor je inspanning!

 

Kortom, zorg goed voor jezelf en neem hierin je eigen verantwoordelijkheid! Jij alleen weet waar jij je prettig bij voelt, wat jij nodig hebt, en hoe jouw lichaam reageert op verschillende voedingsmiddelen en omstandigheden.

 

 

Ben je hier (nog) niet achter en wil je graag meer bijleren over je lichaam? Je bent van harte welkom voor een kennismakingsgesprek, of probeer de online cursus ‘Verbeter je weerstand’! Ook hierin krijg je veel uitleg over je lichaam, hoe het werkt en wat het nodig heeft om gezond te zijn en blijven.