Wennen aan groente, kan dat?

Groente leren eten, wennen aan groente, verschillende smaken, groente kruiden, gezond leren eten, wennen aan nieuwe smaken, Gezond eten en afvallen, gezond leefstijl ontwikkelen, intuitief eten, mindful eten, voeding en leefstijl Harlingen, Franeker Sneek

Ja, dat kan zeker!

Groenten.. de één kan zich geen maaltijd voorstellen zonder groente, de ander gruwelt ervan... Feit blijft dat groenten ontzettend gezond zijn! Veel vitaminen, mineralen, vezels en weinig calorieën dus een perfecte basis voor de dag! Maar wat nou als je helemaal niet van groente houdt, maar ze toch graag wilt leren eten omdat je weet dat ze eigenlijk heel goed voor je zijn? 

 

Wanneer je kookt met pakjes en zakjes, lijken de smaken allemaal heel veel op elkaar. Een kant en klare pastasaus is nu misschien heel lekker, maar is qua smaak totaal anders dan een vers gemaakte pastasaus. Het kip tandoori pakket smaakt niet heel anders dan het kip madras pakket, op dat wat je er zelf bij instopt na. Het is dus niet gek dat je smaakpapillen moeten wennen aan heel veel nieuwe, verse smaken. Met veel variëren krijg je natuurlijk niet alleen veel verschillende smaken, maar ook veel verschillende voedingsstoffen in je lichaam. En juist door dat variëren waardeer je al die verschillende smaken veel meer, dan wanneer je alles uit pakjes en zakjes haalt. Misschien voelt dat nu nog niet zo, maar als je één keer op dreef bent met verse ingrediënten ben je het zeker weten met me eens!

Nu kun je natuurlijk denken, ik wil meer groente eten dús ik eet gewoon meer groente ook al vind ik er niks aan.. De kans is aanwezig dat dat heel goed gaat en dat je over enkele weken bent gewend aan de smaak en dit heel goed volhoudt... De kans is gróter dat je na twee dagen afhaakt omdat het gewoon zoveel moeite kost om iedere keer iets naar binnen te werken wat je helemaal niet lekker smaakt!

 

Hoe kun je dan die overgang wat kleiner maken? Het is simpeler dan je denkt. De meeste mensen denken in grote sprongen. Ik wil per direct (veel) meer groente eten. Denk kleiner, per week, per dag.. Denk in stapjes! Ben je gewend om bijvoorbeeld kip tandoori zonder groente te eten, voeg er dan eerst een extra paprika aan toe, kook er een volgende keer broccoliroosjes bij. Dan kun je ervoor kiezen om die er door heen te doen, of eerst de groente op en dan af te sluiten met de tandoori. Ander voorbeeld: Eet je wel eens een gebakken eitje tussen de middag? Maak er een lekker omeletje van waar je allerlei groenten doorheen kan bakken. Ook kruiden kunnen heel veel verschil maken. Een courgette smaakt al heel anders wanneer je er wat kerrie overheen doet, of er een gevulde courgette van maakt met kruidenkaas, kipfiletreepjes en prei. Spruitjes smaken heel anders met gebakken spekjes en wat nootmuskaat. Zo kun je eindeloos variëren en uitproberen!

 

Waar het op neerkomt: Het hoeft niet moeilijk! Leg de lat niet te hoog voor jezelf, maar bedenk je goed waarom je dit wilt. Is het een oplossing voor een acuut probleem? Wil je gezond oud worden en voel je nu al (veel te vroeg) de eerste ouderdomskwaaltjes? Wil je je kinderen een goed voorbeeld meegeven? Is het je doel om af te vallen zonder dat je lichaam een tekort opbouwt? Stuk voor stuk goede redenen. Weet je van jezelf dat het lastig is om vol te houden omdat eten nou één keer onderaan je 'belangrijk' lijstje staat? Bedenk dan van tevoren wat je zou willen proberen en haal dit ook in huis. 

 

Heb jij nog handige tips om te wennen aan het eten van groente? Laat het vooral weten!