Geen chips, maar wat dan wel?

Al honderd keer heb je tegen jezelf gezegd, geen chips meer wegkauwen op de bank. Dan heb ik het niet over dat ene handje chips die je pakt als het met een verjaardag op tafel staat, maar over die bak chips die opeens leeg is omdat je ondertussen een filmpje zit te kijken. 

Toch betrap je jezelf er een paar dagen, of misschien weken later op, dat je alweer met een volle buik en brandend maagzuur gaat slapen, omdat je wel weer een zak hebt opengetrokken. 

En nu?

Nu kun je dat gevoel negeren, laten sudderen, en over een paar weken weer chips in je winkelwagentje gooien bij gebrek aan een beter alternatief. Laten we eerlijk zijn, er is niks vergelijkbaars met chips. Je zou kunnen kiezen voor groentenchips, maar het is maar de vraag of die echt gezonder zijn dan de gewone chips. Gewone chips zijn immers ook gemaakt van aardappelen, maar het voedzame is daar ook wel uit! Wat je ook kan doen is stilstaan bij het waarom! Waarom heb je die onweerstaanbare behoefte aan gedachteloos snacken 's avonds? Logisch gezien heb je helemaal niks aan chips. Het helpt je lichaam niet, het is niet voedzaam, je voelt je er niet (langdurig) beter door. Waarom dan?

Waarom?

Ga eens na, 's avonds is het vaak moeilijker om je in te houden met hele verpakkingen leeg te eten. Koekjes, chocola, chips, paaseitjes, noem het maar. 's Avonds gaat dat niet per één, twee of per handje. Nee, rond die tijd gaat het per verpakking. En waarom is dat?

Het kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben. Ga voor jezelf deze checklist eens na.. Heb je over de dag genoeg gegeten? Heb je dorst? Heb je een dip na het eten? Ben je gewoon verschrikkelijk moe? Verveel je je? Probeer je één van die problemen op te lossen door het leegeten van die zak M&M's? Na een volle dag werken, kinderen eindelijk op bed en vaatwasser eindelijk gevuld wil je graag nog wat tijd voor jezelf. Maar moe als je bent plof je op de bank met wat lekkers i.p.v. iets doen waar je blij van wordt, waarmee je vol raakt van blijheid. in plaats van doelloos eten. 

Wat dan wel?

Wat is dan wel een goed alternatief? Hoewel ik normaal gesproken zeg, hou het simpel, is voor de avondsnack mijn advies, doe er een beetje moeite voor. De voordelen hiervan zijn:

- Je maakt er een fijn moment van

- Omdat je moeite hebt gedaan om het op tafel te zetten, geniet je er ook meer van

- Er zit meer smaak aan, hierdoor geniet je er meer van

- Het is een hapje geworden, hierdoor ben je ook eerder weer verzadigd

 

Maar belangrijker.. Neem een minuutje de tijd om even stil te staan bij jezelf. Neem een glas water, ga voor jezelf eens na waar je nou écht behoefte aan hebt. Als je wilt kun je een schriftje voor deze momenten onder handbereik houden om eens op te schrijven waar je tegenaan loopt. Loop de checklist even na, vul aan met je persoonlijke punten. 

En nu dan eindelijk.. de alternatieven :)

Blokjes kaas met bijv. mosterd of prik er een druif op!

Snack-augurkjes 

Kipfilet, opgerolde plakjes met wat kruidenkaas en rucola

Olijven

Brie met honing en pijnboompitjes (eventueel op een volkoren toastje)

Gemengde noten 

Chocoladerotsjes (huisgemaakt)

Volkoren toastje met verse pesto

Cherrytomaatjes

Komkommer met kruidenkaas

Paprikareepjes met heksenkaas

Cherrytomaatjes met half mozzarellabolletje en basilicumblaadje

Zoals je ziet, niet alles mager, en helemaal zoutloos. Wel voedzaam en verzadigend. Daardoor eet je er minder van, en geniet je er meer van!

Blijf je moeite of schuldgevoel houden? Neem dan via de knop hieronder contact op, soms is de blik van een buitenstaander net even nodig om je eigen blik te veranderen!