Gezond eten voor kinderen

Zit jij wel eens met je handen in het haar omdat je kind maar geen fruit eet? Of zijn de warme maaltijden nooit gezellig omdat er altijd strijd is? Hieronder deel ik tips met je die je kunnen helpen om het weer gezellig te maken, de druk eraf te halen en het genieten terug te brengen.

Maak het leuk

- Ga samen aan de slag, maak zelfgemaakte granola, of een gezond smeersel voor op brood en leg uit wat er in gaat en waarom. Doe samen de boodschappen, dek samen de tafel en maak er een gezellig moment van! Niet alleen zijn dit leuke dingen om samen te doen, je leert je kind ook dat eten niet alleen uit een verpakking komt.

- Maak er een spelletje van. Vooral bij kleine kinderen helpen spelletjes nog heel goed! Tel de happen, zeg met een grote lach dat ze écht geen hapje mag nemen en kijk dan een paar seconden een andere kant op, doe wie heeft als eerst zijn bord leeg heeft (let hierbij wel goed op dat ze goed kauwen) en doe 'heel goed' je best.

- Blijf kalm. Soms is het zo ergerlijk dat ze niet ‘gewoon’ dat ene hapje proeven dat je er chagrijnig van wordt! Weet dit, het helpt niet. Kijken ze terug op een gezellige maaltijd? Hebben ze daardoor volgende keer wél zin om dat hapje te eten? Waarschijnlijk niet, probeer je dat te beseffen voor je frustraties met je aan de haal gaan.. :)

- Zorg dat het er aantrekkelijk uitziet! Doe het fruit in een vrolijk bakje, mix verschillende kleuren, smaken, geef het met een lach. Kleine dingetjes waar je een positief gevoel bij krijgt!

Maak het makkelijk voor je kind

- Snij fruit in hapklare stukjes, het is bewezen dat kinderen dan meer fruit eten!

- Geef je kinderen een makkelijk weg te happen ontbijt.

- Is groente of fruit eten echt een moeite, ‘verstop’ het dan door te pureren of door het op een hele andere manier te verwerken.

- Eerst gezond, dan iets anders als ze nog trek hebben. Hebben je kinderen het liefst pasta op brood? Geef ze dan eerst een broodje met voedzaam beleg voordat ze dat broodje pasta krijgen. Komen ze uit school? Geef ze dan eerst wat fruit, snoepgroenten of iets anders voedzaams voor het koekje/snoepje. (Voor volwassenen ook een goede tip!)

Laat je kind kiezen

Laat je kind zelf kiezen/meedenken/doen. Hoe meer je kind zelf in mag brengen hoe sneller je kind het ook echt op zal eten. Heeft je kind zelf iets gekozen en wil hij of zij het toch niet opeten? Dan is dat een mooi leermoment voor de volgende keer voor hem of haar om niet snelsnel te kiezen, maar echt even na te denken, voor te proeven bij wijze van spreken voor hij de keus maakt.

- Ook bij het drinken kun je zelf laten kiezen waar het drinken in mag. Water in een gewoon glas trekt je kind misschien niet, maar in een vrolijke fles met een schijfje sinaasappel is het zo op!

- Laat je kind bijvoorbeeld ook een dag per week kiezen wat er op het menu staat, of misschien zelfs meerdere dagen en leg uit waarom iets wel of niet.

- Het is handig als er genoeg gezond op voorraad is. Fruit en groente is natuurlijk minder lang houdbaar dan verpakte koekjes. Vandaar dat die laatste makkelijk op voorraad in huis is, maar als je bij de koekjes kunt kiezen uit 5 verschillende en bij het fruit maar voor één ding, gaat de voorkeur al snel uit naar de koekjes.

Bij al deze adviezen helpt het natuurlijk als je zelf ook lekker in je vel zit. Wanneer je geen geduld hebt door bijvoorbeeld een paar slapeloze nachten of chaos in je leven is het misschien niet het moment om samen in de keuken te gaan bakken. Je kinderen hebben nog veel te leren, dus het zal niet allemaal in één keer goed gaan. Hou hier rekening mee voor je begint :) 

 

Twijfel je of je kind genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt? Stuur me gerust een berichtje en ik denk vrijblijvend met je mee.


P.S. De fruitplank van de foto is te koop in de webshop!