Gewoon, fruit!

Gewoon, fruit!

Aan fruit wordt veel aandacht gegeven wanneer je het hebt over gezond eten. De meeste mensen weten wel dat ze het best 2 of 3 stuks fruit op een dag zouden 'moeten' eten. Door die nadruk kan het soms zelfs wat beklemmend overkomen.

Maar, hoe zou het zijn als je het niet als 'moeten' ziet? Fruit is namelijk een makkelijk begin wanneer je gezonder wilt leven. Wanneer kun je nou géén stukje fruit eten?

Het ís gezond; fruit bevat superveel vitaminen, mineralen en vezels die nodig zijn om je lichaam goed te laten werken. Denk aan een goede weerstand, een mooie huid, genoeg energie. In verhouding met andere tussendoortjes bevat het weinig calorieën en veel voedingsstoffen. Heb je ontzettend trek in een caloriebom maar is dat niet wat je eigenlijk wil? Neem dan een stuk fruit, kleine hapjes, rustig eten, goed kauwen. Opeens is het dan al een stuk makkelijker om de verleiding te weerstaan.

Er is meer dan voldoende keus; voor elk wat wils!

Waarom is het soms dan toch zo moeilijk om die twee of drie stuks fruit op een dag te eten?

Ik heb wat tips voor je opgesteld waar je vast wat aan hebt!

Tips om meer fruit te eten

Voeg fruit toe aan een gewoonte die je al hebt.

Neem je iedere dag ontbijt? Voeg dan iedere dag een stuk fruit toe. Zit je iedere dag een half uur in de trein? Neem wat fruit mee. 

Maak het niet te ingewikkeld.

Om fruit te eten hoef je niet perse iedere dag voor dag en dauw een smoothie te maken, waarna je geen tijd hebt om voor je gaat de staafmixer schoon te maken en 's middags weer tegen dat aangekoekte ding zit aan te kijken. Daar wordt het niet leuker van. Hou het S-I-M-P-E-L :)

Maak het leuk.

Voor je dagelijkse fruit zou ik zeggen, hou het simpel, maar dat betekent natuurlijk niet dat je het niet leuk kan maken! Vooral wanneer je met meerdere mensen thuis bent is het bijvoorbeeld gezellig om een groot bord met allemaal verschillende soorten stukjes fruit op tafel te zetten, paar vorkjes erbij, reken maar dat dat bord snel leeg is! Heb je kinderen? Maak dan in het weekend eens fruitspiesjes, leuk, lekker en genoeg variatie!

Merk het verschil.

Eet je op dit moment geen of weinig fruit? Neem dan eens een week lang dagelijks 2 of 3 stuks fruit, en merk het verschil! Dat verschil is er namelijk! Net zo goed als je het echt merkt wanneer je opeens minder fruit eet wanneer je wél gewend bent aan je dagelijkse portie fruit. Alleen al het verschil opmerken maakt dat je meer besef krijgt van wat fruit dus met je lichaam doet!

Zet je (gevulde) fruitschaal in het zicht.

Wanneer je fruitschaal in het zicht staat wanneer je zit te ontbijten of lunchen is het veel makkelijk om nog even een mandarijn te nemen na je lunch. Wanneer je het fruit ziet staan wanneer je al weer aan het afruimen bent en met je hoofd bezig bent met het volgende, zul je veel minder snel nog even een stuk fruit nemen. Ben je veel onderweg, of weinig thuis? Neem dan fruit mee, of zorg dat het onder handbereik is. Zo wordt je er continue aan herinnerd.

Eerst fruit, voor een ander tussendoortje.

Neem je graag een koekje bij je koffie of thee? Wanneer je dan nog geen fruit hebt genomen zou je ervoor kunnen kiezen om eerst wat fruit te nemen vóór je een ander tussendoortje neemt. Meteen een mooie gewoonte om ervoor te zorgen dat je niet een heel pak koekjes leeg eet na die eerste omdat je eigenlijk best wel trek hebt! Fruit stilt je trek beter dan koekjes ;)

Waardeer je lichaam.

Misschien een iets te zwaar onderwerp om in een luchtige tiplijst te zetten, maar besef je goed hoe bijzonder en belangrijk je lichaam is. Hoe bijzonder het is dat je gezond bent, dat je kunt bewegen, dat het eten dat je eet wordt verwerkt, dat alle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft er uit worden gefilterd. Geen machine die je dat allemaal na kan doen! Alleen; zonder de juiste voedingsstoffen kan je lichaam die taken minder goed uitvoeren, dus zorg met Liefde voor je lichaam.

 

Heb je moeite om verschillende gezonde gewoontes door te voeren in je dagelijks leven?

Neem contact op om een persoonlijk adviesgesprek in te plannen, dan kijk ik samen met jou hoe het wél vol te houden is!