Tips voor December!

December tips, dietist, dieet, voedingsadvies, online voedingsprogramma, begeleiding, ondersteuning, leefstijl, gezondheid, gewicht, gewichtsconsulent, obesitas, weerstand, energie, stress, ontspanning, plannen, voedingsconsult, eten en drinken.

Het is alweer zover.. Met twee benen in December!

Het is de maand waar ik het halve jaar naar uitkijk omdat ik zo ontzettend hou van de sfeer, de muziek en de gezelligheid..! Iedereen neemt de tijd om bij elkaar langs te komen en samen te genieten van de lichtjes in de boom, wandelingen door de frisse kou en de warme chocomelk na de tijd. Ik vóel gewoon de liefde als een fijne deken om me heen!

Aan de andere kant is het ook de maand waar ik tegenop zie omdat ik weet dat er in deze maand altijd veel te doen is, omdat ik weet dat ik tegen veel dingen geen nee wil zeggen, maar daardoor genadeloos over mijn grenzen heen ga. Het is ook de maand waarin ik me vaker dan ik zou willen rot voel. Over het eten dat ik naar binnen werk welke niet in de categorie gezond valt, over het haasten en stressen, over het huishouden waar ik niet aan toe kom (tot er visite komt natuurlijk😉).

 

En het geeft niet dat het zo is. Dat ik er even bij stil sta en weet wat ik wel en niet leuk vind maakt dat ik al anders ga beginnen aan deze maand december!

 

Ik laat meer dingen open, tijden hou ik flexibel waar mogelijk zodat ik niet nog naar schoenen aan het zoeken ben op het moment dat ik eigenlijk al ergens had moeten zijn.

De lessen die ik het afgelopen jaar weer heb geleerd helpen me daar ook bij! Ik weet nu bijvoorbeeld dat ik me niet perse rot voel over het eten dat ik wél eet, maar meer over het eten dat ik níet eet. Zolang ik er dus voor zorg dat ik een goede basis aan voedingsstoffen binnenkrijg voel ik me al een stuk beter bij de chocoladeletter en kerstkransjes die deze maand binnen handbereik liggen.

 

Mijn tip aan jou is dan ook.. Ontspan, zorg voor een goede basis, en geniet! 

 

- Begin de dag met genoeg water/thee en 2 stuks fruit.

- Probeer je maaltijden zo gezond mogelijk te houden.

- Zorg dat je niet snoept omdat je trek hebt, maar echt voor de smaak.

- Neem bij dorst eerst een glas water voor je aan de chocomelk met slagroom gaat.

 

- Probeer je planning niet te strak te maken óf doe voor jezelf net of je er een kwartier eerder moet zijn, dan is het opeens niet zo erg als je iets uitloopt.

- Doe een middagdutje wanneer je overdag moe bent, daar hoef je echt geen 80 voor te zijn..

- Plan vooruit, wat heb je nodig de komende week en wat moet je daar nog voor doen?

 

Vooral wanneer je toch al op je gewicht aan het letten bent, en eigenlijk zou willen afvallen maar al die verleidingen niet kunt weerstaan of wanneer je het moeilijk vind je grenzen duidelijk aan te geven. Stress helpt je alleen aan extra kilo’s door het stresshormoon dat vrijkomt.

Zorg dat je basis goed is en dan neem je dat heerlijke gevoel van december gewoon mee naar januari!

Leef deze maand zoals jij dat wilt en niet perse zoals het ´hoort´.

Ik wens je een prachtige, liefdevolle en ontspannen maand toe!

 

Liefs, Lieneke