Wat als je juist géén gewicht kwijt wilt, maar er liever wat bij wil?

Aankomen, afvallen of gewoon een gezond gewicht is mogelijk door adviesgesprekken op maat bij de dietist. Een stabiel gewicht door kleine aanpassingen in je leefstijl, stap voor stap meer gaan vertrouwen in je lichaam en gevoel. Voor advies over voeding.

Veel van de voedingsadviezen zijn gericht op het verliezen van gewicht, maar uit ervaring weet ik dat niet iedereen gewicht wil verliezen, en tóch zijn of haar voedingspatroon aan wil passen.

Hoe vaak ik wel niet te horen heb gekregen, wat ben je mager, eet je wel genoeg? Ben je niet ziek? Neem jij maar wat extra, je ziet eruit alsof je het kan gebruiken..'.

Het is niet zo dat die opmerkingen me stoorden, ik wist wel dat het niet slecht bedoeld was. Soms merkte ik zelfs de afgunst op in wat gezegd werd en dat maakte dat ik er zelfs wat trots op was dat ik zo makkelijk 'op gewicht' bleef. Ik reageerde steevast met antwoorden als, haha je moest eens zien wat ik naar binnen werk!

En toch maakten die opmerkingen me onbewust onzeker. Ben ik zo mager? Zie ik er zo ongezond uit? Dat maakte dat ik lange tijd niet heb gekeken naar wát ik at. Als het maar veel was, als het maar genoeg calorieën bevatte. Chips ging niet per bakje maar per zak, ik kon het hebben toch? Misschien kwam ik er nog eens wat van aan. Hetzelfde met drop, en koekjes. En maar te horen krijgen, waar láát je het allemaal? Als ik maar kíjk naar koekjes kom ik al 2 kilo aan!

Ook nu nog kan ik me druk maken over wat mensen van me denken. Júist omdat ik ben begonnen met Voedingsadvies Lieneke. En toch is het goed zoals het is. Zonder al dat zou ik niet staan waar ik nu sta. Het heeft me zoveel wijzer gemaakt en zoveel gebracht.

Mijn omslagpunt van hoe ik dacht over eten naar hoe ik nu omga met eten is een paar jaar geleden gekomen. Na de geboorte van mijn eerste dochter maakte ik voor haar gezonde hapjes en lette ik heel erg op wat zij at, maar negeerde totaal mijn eigen behoefte aan gezonde voeding. Ik at wel, maar echt, ongezond. Toch bleef ik door die calorieën wel aardig op gewicht. Toen werd ik zwanger van mijn tweede dochter en lette weer op de voedingstoffen die ik binnen kreeg. Wat ik ook meteen weer liet varen toen ze was geboren.

Het resulteerde erin dat ik compleet uitgeblust als een zombie rondliep. Na bloedonderzoek om uit te vinden waar mijn moeheid en gewichtsverlies vandaan kwam (mijn normale gewicht was 62 en ik zat die periode op 55) en een kuur voor de ontsteking die ergens in mijn lichaam zat wist ik, dit móet anders! In één keer het roer ging me niet lukken, dat wist ik van tevoren. Dus first things first, wat is op dit moment het belangrijkst voor mijn gezondheid? Zo heb ik stap voor stap mijn leefstijl aangepast tot op de dag van vandaag. Nog steeds ben ik aan het puzzelen met voeding. Wanneer ik namelijk alleen de ‘gezonde’ dingen eet, is het moeilijk om aan voldoende calorieën te komen. Wanneer ik veel zoetigheid eet (zoals afgelopen weken met sint maarten snoep wat is blijven liggen) merk ik dat aan mijn weerstand en energieniveau.

Toch ben ik nu al zoveel verder dan ik 3 jaar geleden was. Ik herken de signalen van mijn lichaam, ik weet waar ik goed op reageer en wanneer ik even wat extra nodig heb. Ik zorg dat ik dagelijks mijn basis aan voedingsstoffen binnen krijg en wat ik meer binnenkrijg is aan mijzelf.

Het maakt me trots om te beseffen welke stappen ik heb gemaakt, niet alleen op het gebied van voeding, maar ook op persoonlijke vlak.

Alle kennis en ervaring die ik heb opgedaan deel ik met liefde met jou. Ik weet wat het mij heeft gebracht, dus ik weet wat het jou kan brengen.

 

En dat voelt echt, ge-wel-dig!