· 

Snert!

Gezonde maaltijden waarbij je afslankt, meer energie krijgt en een betere weerstand. Afscheid nemen van die paar kilo teveel is niet zo moeilijk wanneer je komt voor een adviesgesprek over voeding en leefstijl bij voedingsadvies Harlingen, Friesland.

Het regent, het wordt kouder, de herfst is nu echt begonnen! 

Hoewel ik als klein meisje snert echt verschrikkelijk vond, ben ik het naarmate ik ouder werd steeds meer gaan waarderen. Tot ik op het punt kwam dat ik er dus ook écht zin in kreeg wanneer de herfst begon. Nu dus! 

Van de week heb ik de eerst pan snert van dit seizoen weer laten pruttelen. Er zijn ontelbaar veel manieren waarop je snert kunt bereiden, maar dit is hoe ik het heb gedaan.

Simpele ingrediënten, simpele handelingen maar lekker & voedzaam!

 

De ingrediënten:

- 500 gram spliterwten

- 4 gewone wortels of 1 winterpeen

- 1/3 knolselderij

- groentebouillonblokjes

- 250 gr spekblokjes

- 2 laurierblaadjes

Eventueel kun je dit nog aanvullen of afwisselen met prei, ui, stukjes varkensvlees e.d. of je kunt ervoor kiezen om verse vleesbouillon te trekken, zoals de échte snert ;)

 

Dit mag je doen:

- Breng 2 liter water aan de kook met de spliterwten en de benodigde bouillonblokjes voor 2 l.

- Schil de wortels, snijd ze in plakjes of kleine blokjes.

- Snij de rand van de knolselderij en snijd deze in kleine blokjes.

- Wanneer de spliterwten al iets uit elkaar vallen mag je de spekblokjes, groenten en laurierblaadjes toevoegen. 

- Vergeet niet regelmatig te roeren, helemaal wanneer de soep al wat steviger wordt. 

- Wordt de snert al te dik terwijl er nog veel erwten uiteen moeten vallen, voeg dan wat kokend water toe. 

- Lekker laten pruttelen tot alle erwten goed uiteen zijn gevallen, laurierblaadjes eruit vissen.

 

 Neem de tijd om te Kijken, Ruiken, Proeven en Genieten!