Hoe kun je bewegen leuk maken?

Bewegen, rusten, voeden, ontspannen en slapen. Allemaal onmisbaar voor een gezonde leefstijl zoals je gaat leren in het online programma, Creeer je persoonlijke leefstijl. Gezond leven hoeft echt niet zo moeilijk te zijn. Harlingen, Friesland.

Eerst even uitleggen wat ik precies bedoel met beweging.

Moet je nu fanatiek sporten en je uit de naad zweten? Dat kan, maar hoeft zeker niet altijd! Ik moet eerlijk toegeven dat ik hou van bewegen, maar intensief sporten heb ik vaak na een paar weken wel bekeken.. Toen ik nog dacht dat het nodig was om mezelf naar de sportschool te slepen en daar een uur zwetend en puffend door te brengen was de lol er al snel af voor mij! Er zijn (gelukkig) genoeg mensen die er wel veel plezier aan beleven en dat is natuurlijk prima, maar het is niet noodzakelijk. Hoera voor de geen-sport-liefhebbers onder ons!

Sport werd van mijn prioriteitenlijstje geschrapt toen ik kinderen kreeg. Regelmatig vroegen mensen aan me of ik weer van plan was om te gaan sporten. Nee, voorlopig niet zei ik dan, ik ben al de hele dag aan het tillen, rennen, traplopen, wassen en weet ik veel. Het is wel goed zo!

En laten we eerlijk zijn, met kinderen krijg je over het algemeen al flink wat beweging! Vooral als ze klein zijn.. Oh, ze huilt, hup naar boven, oh nog eens, nog eens! Dan maar even wiegen tot je armen er pijn van doen. Oh gespuugd, weer naar boven schone kleren ophalen. Om van alle extra was, strijken en opvouwen maar te zwijgen..!

Maar nu zijn bij mij de kinderen wat groter en zo merk ik nu af en toe aan mijn lichaam en mijn energieniveau wel dat ik best wat extra beweging kan gebruiken. Maar hoe dan?

Gelukkig voor mij, en heel veel anderen, weet je al dat je goed bezig bent wanneer je hartslag iets verhoogt en je het wat warmer krijgt. Stevig wandelen, net iets sneller dan je normaal gesproken zou doen. Het laatste stukje op de fiets nog even een sprintje trekken, of lekker even met de kinderen rennen en vliegen. Om verschil te merken is het mooi wanneer je alle dagen net even iets extra’s kunt doen. Zoveel dat je er een goed gevoel van krijgt, tevreden en trots, niet oververmoeid en vergaan van de spierpijn. Zo houdt je het leuk en dat helpt om het dagelijks vol te houden!

Meer bewegen, meer kracht opbouwen zorgt ervoor dat je meer vertrouwen krijgt in je lichaam. Wanneer je ervaart hoe je lichaam reageert op beweging en dat je lichaam best wat kan hebben. Je merkt dat je sterker wordt, dat je meer uithoudingsvermogen krijgt en dat geeft je vertrouwen in je lichaam. Jouw lichaam kan dit!

Je zit natuurlijk niet de hele dag op de bank, en natuurlijk ben je al lekker aan het bewegen in het huishouden, zwier je met de stofzuiger door de woonkamer en doe je een dansje achter de grasmaaier. Maar is dat genoeg voor jou? Je bent nog fit, of je wilt graag fitter worden. Doe wat binnen je vermogen ligt. Jij kunt zelf het best die grens bepalen. De kunst is om er ook eerlijk tegen jezelf over te zijn.

Er zijn vast genoeg momenten dat je doelloos op je telefoon je tijd zit te verdoen, of dat je toevallig een kwartiertje over hebt. Het zijn mooie momenten om een rondje te hoepelen, touwtjespringen, een muziekje aan te zetten om een dansje te doen of zelfs even lekker naar buiten voor een korte wandeling! 

Op wat voor manier je ook wilt gaan bewegen, zorg dat het bij je past. Zorg dat je het leuk vind. Ik kan je nu al vertellen dat wanneer je het niet leuk vind, je het niet vol gaat houden. Kijk of je misschien met een kleine investering in de vorm van een springtouw of rolschaatsen iets kan doen waar je plezier aan beleeft.

We weten immers allemaal dat bewegen goed voor je is. Waarom is dat ook alweer? Goh, waar moet ik beginnen. Je staat er misschien niet altijd bij stil, maar bewegen is direct en indirect goed voor zoveel dingen! Ook dingen waarvan je denkt, oh ja? Oh ja!

Bijvoorbeeld, het is heel goed voor je zelfvertrouwen. Door meer te bewegen komt of blijft je lichaam in vorm én het is goed voor je conditie. Je leert je lichaam beter kennen, waar liggen je grenzen, wat gaat je makkelijk af, hoeveel kracht heb ik en hoe snel kan ik? Dus je zelfvertrouwen en je zelfbewustzijn nemen toe, jouw lichaam kan meer aan dan je denkt!

Wanneer je regelmatig beweegt komen er allerlei hormonale stofjes vrij die ervoor zorgen dat je lekkerder in je vel zit. Ze hebben een positieve invloed op je humeur en ze werken stressverlagend. Daarom is het ook zo lekker om een stuk flink te fietsen of tegen een boksbal aan te schoppen als je even wat stoom af moet blazen.

Je voelt je al beter door de hormonen die vrijkomen met bewegen maar ook de beweging die je maakt kan je hoofd leeg maken. Lekker een stuk lopen, alleen bezig met je voet die voor de andere voet gaat. Het zorgt ervoor dat je niet bezig bent met gister of morgen, en na zo’n wandeling kijk je vaak alweer heel anders tegen je problemen aan. Je slaapt ook nog eens beter wanneer je voldoende beweegt en je kunt verleidingen beter weerstaan. Je krijgt een betere conditie en daarmee meer energie. Wanneer je moe en lusteloos bent moet je er vaak niet aan denken, maar juist dan kan bewegen echt heerlijk zijn!

Genoeg redenen om te bedenken! Zet muziek aan die je in de dancemode krijgt en maak er een feestje van!