Waarom genoeg slaap zo belangrijk is voor je gezondheid.

Gezond leven is niet zo moeilijk als we denken. Met de juiste begeleiding en goed advies kun jij ook gezonder leven, meer energie krijgen en een betere weerstand. Val af of kom aan door te kijken naar je persoonlijke behoefte op het gebied van voeding.

Wanneer ik een nacht niet goed heb geslapen merk ik dat meteen aan mijn lichaam. Niet dat ik er dan meteen al wat mee doe, meestal kan ik er dan nog wel aardig overheen stappen en merkt niemand wat aan me. Ik ben nog aardig scherp en krijg de dingen die ik gepland heb wel af.

Anders wordt het wanneer ik een paar nachten achter elkaar niet goed slaap. Bijvoorbeeld wanneer er een paar nachten een onvindbare mug op de slaapkamer zit (zoals nu..). Of als ik een nieuw plan heb voor Voedingsadvies Lieneke en de hele nacht lig te bedenken hoe ik dat vorm kan geven.

Dan wordt het dus een ander verhaal. De wallen hangen op mijn kin, in huis doe ik alleen het nodige, mijn aandacht verslapt om de haverklap, dus dingen waar ik bij na moet denken hoef ik niet eens aan te beginnen. Op zulke dagen zit ik het liefst stil, met wat te eten, qua avondeten heb ik ook niet echt zin om te koken dus liever wat makkelijks.

En dat is dus gewoon helemaal te verklaren!

Laten we eens kijken wat er gebeurt tijdens je slaap.. Wanneer je slaapt worden je hartslag en je ademhaling rustiger, je spieren ontspannen zich en je lichaamstemperatuur daalt iets. Je organen en spieren herstellen zich en indrukken worden verwerkt. Je lichaam en geest bouwen weer energie op voor de volgende dag. Wanneer je te weinig slaapt, heeft je lichaam te weinig tijd om te herstellen en nieuwe energie op te doen. Gevolg hiervan is dat je concentratie en reactiesnelheid afnemen. Ook wordt je meer prikkelbaar en je hebt geen puf om dingen te ondernemen. Je gaat meer zitten en minder bewegen gedurende de dag. Daarnaast maakt je lichaam meer aan van het honger stimulerende hormoon. Je krijgt dus méér trek. En tegelijkertijd maakt je lichaam mínder aan van het honger remmende hormoon. Je krijgt dus overdag meer trek, om maar die energie te krijgen die je mist door het slaapgebrek. Daarentegen beweeg je waarschijnlijk een stuk minder omdat je geen zin hebt en moe bent, plus je wilskracht is een stuk lager, dus nee zeggen tegen die extra trek en ja zeggen tegen wat beweging wordt alleen maar moeilijker!

 

Even op een rijtje wat er gebeurt na een paar nachten weinig slaap:

- Je krijgt meer trek

- Je wilskracht wordt minder

- Je beweegt minder

- Je hebt minder concentratievermogen

- Je reactiesnelheid gaat omlaag

- Je humeur heeft het zwaar

- Je hebt minder energie

- Je lichaam hersteld zich minder snel

- Je geest komt minder tot rust

 

Dus lieve nachtbraker, denk even terug aan dit artikel wanneer je vanavond graag die film nog even uit wilt kijken of nog even die ene opdracht af wilt maken. Is dat het wel waard? Of kun je die film niet opnemen? Kun je morgen niet verder met die opdracht?

Want wanneer het je wél lukt om die uren te pakken die je nodig hebt in de nacht heb je dus wél zin om een rondje te lopen, en heb je wél die energie om lekker te koken en is het veel makkelijker om die keuzes te maken die goed zijn voor je gezondheid.

 

En ik weet echt dat het lang niet in alle gevallen makkelijk is om genoeg slaap te krijgen. Soms heb je heel veel om over na te denken, of misschien denkt je kindje heel anders over goede nachtrust. En weet dan, jouw tijd komt weer! Je weet het belang van slaap, waardoor het misschien weer net iets meer prioriteit krijgt en daarmee is het proces al in werking gezet.

 

De praktische kennis, én weten dat je het waard bent om goed voor te zorgen.

 

Heb je tips nodig om rustig te kunnen slapen, stuur me gerust een berichtje en ik denk met je mee!