10 tips om minder te snoepen

Wil je afvallen, gewicht kwijtraken of juist aankomen in gewicht? Kom voor een persoonlijk adviesgesprek over voeding en leefstijl en verbeter je gezondheid, weerstand en energielevel. Honger jezelf niet uit maar maak je lichaam sterk en gezond en fit.

10 tips om minder te snoepen

Deze periode nodigt uit tot extra goed voor jezelf zorgen 🌪 Aan de andere kant ligt er nu juist een extra uitdaging om goed voor jezelf te zorgen! 

 

Snoeperij ligt voor de hand om verschillende redenen:

  1. Je bent meer thuis, veel bezigheden en activiteiten zijn gestaakt, kortom, je hebt meer tijd. En hoe ga je die tijd vullen? Het kan even duren voor je een draai hebt gevonden en snoepen is een voor de hand liggende tijdbesteding.
  2. Oude emoties en gewoontes kunnen terugkomen, ook wanneer je dacht dat je net nieuwe en gezondere gewoontes had aangeleerd. In schrikreacties kan je al gauw weer terugschieten in je oude patroon.
  3. Daarnaast spelen negatieve emoties een grote rol. Er sluimert angst en onrust en voor veel mensen is snoepen een onbewuste manier om zichzelf hiervan af te leiden. 
  4. Ook kan het zijn dat je door middel van extra eten, bijvoorbeeld de tafel uitgebreid dekken of wat vaker tussendoor iets te eten, de sfeer wil verbeteren. Eten wordt gelinkt aan gezelligheid en daar hebben we nu extra behoefte aan.

Zoals je net al las, goed voor jezelf zorgen is altijd al belangrijk, maar nu onze gezondheid onder een vergrootglas ligt wordt dat extra benadrukt! Er zijn veel manieren om te werken aan je gezondheid, en veel factoren waar je gezondheid door beïnvloed kan worden.

Door gezond te eten en leven krijg je geen garanties, maar versterk je wel je lichaam, en ook je zelfvertrouwen. Vergroot zelfvertrouwen verminderd angst en stress. Veel of langdurige stress drukt zwaar op je gezondheid. Zo is de cirkel weer rond!

 

Start met deze 10 tips om in ieder geval veel onnodige voedingsmiddelen uit je dagelijks eten te schrappen of vervangen voor een voedende variant!

 

- Eet met aandacht.

Hou je aandacht bij wat je aan het doen bent. Zit je lekker te eten en drinken, hou je aandacht bij het eten en drinken. Je over-eet jezelf veel makkelijker wanneer je gedachteloos zit te eten, en dan heb je er niet eens van genoten, jammer!

- Varieer.

Verandering van spijs doet eten, en dat is iets heel goeds! Niet alleen proef je alles veel beter wanneer je verschillende smaken proeft, je krijgt ook nog eens een veel grotere variatie aan voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen binnen.

- Doe geen boodschappen als je trek hebt.

Het gebeurt ons allemaal, wanneer je trek hebt heb je nou eenmaal de neiging om producten te kopen die je honger zo snel mogelijk stillen, en dat zijn meestal niet de meest gezonde producten. Daarnaast heb je nu je toch al op scherp staat de neiging om extra-extra-extra te kopen wanneer je lichaam al meer behoefte heeft eten. 

- Geniet!

Voor niet voedzaam eten geldt: Geniet ervan! Kun je er niet van genieten, eet het dan niet, tenzij je redelijkerwijs weet dat je lichaam het goed kan gebruiken. Het helpt je niet om jezelf af te straffen en je zelfvertrouwen de grond in te praten wanneer je iets eet wat je eigenlijk niet van plan was.

- Neem wat gezonds te eten mee voor onderweg.

Ben je langer onderweg of rond etenstijd? Neem wat gezonds te eten mee. Hoef je ook niet bij een tankstation te stoppen voor een kant en klaar broodje waar je tegelijk nog even een zak snoep voor in de auto koopt.

- Maak een boodschappenlijstje voor je naar de supermarkt gaat.

Dit is iets wat je nu waarschijnlijk al doet omdat je niet onnodig naar de supermarkt wilt maar ik zet hem er voor de zekerheid toch tussen. Bedenk thuis alvast wat je in huis wilt halen voor de komende dagen. Je hoeft dan niet vaker naar de supermarkt omdat je net een ingrediënt bent vergeten en je voorkomt impulsieve aankopen.

- Doe een stapje terug.

Voor je in een opwelling iets eet of koopt, doe even een stapje terug en geef jezelf even 2 seconden om je te bedenken: "Hoe voel ik me wanneer ik dit heb opgegeten?" Is dit positief of neutraal is er niets aan de hand. Is het op een lichamelijke of mentale manier negatief, kies dan voor iets anders.

- Zorg ervoor dat je geen ‘honger’ hebt.

Wanneer je enorme trek hebt, of zelfs gewoon lekkere trek, is het moeilijker om ongezonde producten te laten liggen. Zorg ervoor dat je genoeg blijft eten, je wil je lichaam niet afbreken door te weinig voedingsstoffen binnen te krijgen.

- Leer je lichaam kennen.

Weet jij hoe je lichaam reageert op bepaalde voedingsstoffen of op het gebrek van voedingsstoffen? Hoe voel je je na een paar bakjes koffie, na een zak drop of juist wanneer je een maaltijd over slaat? Het is niet erg wanneer het voorkomt, probeer van die gelegenheid juist gebruik te maken om je lichaam weer een beetje beter te leren kennen. Juist wanneer je merkt dat je lichaam ergens heel goed of juist helemaal niet goed op reageert kun je daar in de toekomst rekening mee houden.

- Wees lief voor jezelf

Streng zijn en jezelf een schop onder je kont geven gaat je nu niet helpen. Je zegt dan eigenlijk tegen jezelf: Jij mag dit niet voelen, en niet vinden. Je beperkt je vrijheid en die drang naar meer en ongezond eten wordt alleen maar groter. Wees lief voor jezelf, accepteer dat dit een ongewone situatie is, dat de onrust af en toe of de hele dag door je lijf heen giert en probeer daar rust in te krijgen. Meer suiker helpt daar niet bij, een gevoed lichaam wel.

 

Zorg met veel liefde voor jezelf ❤

 

 

Liefs Lieneke