10 tips om minder te snaaien

Wil je afvallen, gewicht kwijtraken of juist aankomen in gewicht? Kom voor een persoonlijk adviesgesprek over voeding en leefstijl en verbeter je gezondheid, weerstand en energielevel. Honger jezelf niet uit maar maak je lichaam sterk en gezond en fit.

Iedereen weet hoe lastig het soms kan zijn om minder te snaaien. (Ik heb het dan over het eten van ongezonde tussendoortjes natuurlijk 😉) Het stilt snel je trek, je hoeft immers alleen de verpakking te openen en je kunt beginnen. Helaas betekent snaaien vaak dat je lichaam gevuld wordt met ongezond eten en je daardoor het gezonde eten laat staan.

 

Hier 10 tips om dat om te draaien!

 

- Doe geen boodschappen als je trek hebt.

Inkoppertje, maar het gebeurt ons allemaal, wanneer je trek hebt heb je nou een keer de neiging om producten te kopen die die honger zo snel mogelijk stillen. En dat zijn meestal niet de meest gezonde producten..

- Geniet!

Wat je ook eet, geniet ervan! Kun je er niet van genieten, eet het dan niet. Het helpt je niet om jezelf af te straffen en je zelfvertrouwen de grond in te praten wanneer je iets eet wat je eigenlijk niet van plan was.

- Eet met aandacht.

In het kader van het vorige punt, geniet van wat je eet, probeer niet gedachteloos te eten. Je over-eet jezelf dan veel makkelijker, en dan heb je er niet eens van genoten, zonde!

- Varieer.

Verandering van spijs doet eten, en dat is iets heel goeds! Niet alleen proef je alles veel beter wanneer je verschillende smaken proeft, je krijgt ook nog eens een veel grotere variatie aan vitaminen en mineralen binnen.

- Ga met een gevulde maag op pad.

Wanneer je naar een feestje gaan bijvoorbeeld heb je niet zo’n behoefte om de hele schaal chips leeg te eten. Je voelt je dan veel prettiger dan wanneer je steeds denkt, ik wil zo graag nog wat snaaien maar ik ‘mag niet’, bleh. Nee, wanneer je met een gevulde maag ergens heen gaat denk je, ik hoef eigenlijk niet, dat is makkelijk 😊

- Neem wat gezonds te eten mee voor onderweg.

Ga je langer onderweg of rond etenstijd? Neem wat gezonds te eten mee. Hoef je ook niet bij een tankstation te stoppen voor een kant en klaar broodje waar je tegelijk nog even een zak snoep voor in de auto koopt.

- Maak een boodschappenlijstje voor je naar de supermarkt gaat.

Bedenk thuis alvast wat je in huis wilt halen voor de komende dagen. Je hoeft dan niet vaker naar de supermarkt omdat je net een ingrediënt bent vergeten en je voorkomt impulsieve aankopen.

- Doe een stapje terug.

Voor je in een opwelling iets eet of koopt, doe even een stapje terug en geef jezelf even 2 seconden om je te bedenken: "Hoe voel ik me wanneer ik dit heb opgegeten?" Is dit positief of neutraal is er niets aan de hand. Is het op een lichamelijke of mentale manier negatief, kies dan voor iets anders.

- Zorg ervoor dat je geen ‘honger’ hebt.

Wanneer je enorme trek hebt, of zelfs gewoon lekkere trek, is het moeilijker om ongezonde producten te laten liggen. Zorg ervoor dat je genoeg blijft eten, je wil je lichaam niet afbreken door te weinig voedingsstoffen binnen te krijgen.

- Leer je lichaam kennen.

Weet jij hoe je lichaam reageert op bepaalde voedingsstoffen of op het gebrek van voedingsstoffen? Hoe voel je je na een paar bakjes koffie, na een zak drop of juist wanneer je een maaltijd over slaat? Het is niet erg wanneer het voorkomt, probeer van die gelegenheid juist gebruik te maken om je lichaam weer een beetje beter te leren kennen. Juist wanneer je merkt dat je lichaam ergens heel goed of juist helemaal niet goed op reageert kun je daar in de toekomst rekening mee houden.